Printed fromchabad.odessa.ua
ב"ה

НАШІ ДАТИ

Воскресенье, 27. Ноябрь, 2022 - 3:32

Календарь.jpg

 

НАШІ ДАТИ

3 кислєва період Другого Храму (приблизно I століття н.е.) -Із Храму прибрано язичницькі зображення.

Римляни поставили зображення орлів - символів Римської імперії - над воротами Храму, однак перед загрозою чергового єврейського повстання змушені були їх зняти.

 3 кислєва 5689 року (16 листопада 1928 року) - Ворт (заручини) Ребе.

Цього дня в Ризі відбулися заручини раббі Менахема-Мендела Шнеєрсона (майбутній Ребе) і ребецн Хаї-Мушки, дочки раббі Йосефа-Іцхака (шостий Любавичний ребе, ребе Раяц).

 4 кислєва 3412 року (349 рік до н.е.) - Візит делегації вавилонських євреїв до пророка Зхар'ї.

До цього часу будівля Храму була зведена, але оздоблювальні роботи у внутрішніх приміщеннях тривали (і тривали ще два роки), тож усіх цікавило: чи ставиться до цього як до початку нової епохи, чи як до короткого епізоду. Цього дня євреї Вавилона, які прибули до Єрусалима, звернулися до пророка Зхар'ї з питанням про дотримання посту 9 ава. Ці події описано в Танаху, у книзі пророка Зхар'ї в розділах 7 і 8, і там же пророк передбачив, що в майбутньому, після приходу Мошиаха, всі пости будуть замінені святами.

5 кислева 5392 року (18 листопада 1631 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу раббі Шмуеля-Еліезера Ейдельса.

Раббі Шмуель-Еліезер (Маѓаршо) народився 1555 року в Познані, у знатній рабинській сім'ї, а його тестем був позненський рабин рабина рабина Моше Ашкеназі Гальперін - один із найбільших авторитетів того часу. Протягом 20 років раббі Маѓаршо очолював позненську єшиву, а витрати на її утримання оплачувала його теща Едель, тож очільник єшиви став відомий єврейському світові під тещиним "іменем".

Після її смерті Маѓаршо обійняв посаду глави рабинського суду в місті Хелм (відомому в єврейському фольклорі своїми "хелмськими мудрецями"), потім очолював рабинати Любліна й Острога.

Раббі Шмуель Едельс користувався величезним авторитетом у єврейському світі, і його збірка коментарів "Хіддушей Ѓалахот" стала невід'ємною частиною будь-якого видання Талмуда. Крім цього, він був відомий добротою і безкорисливим бажанням допомогти ближньому - численні історії та легенди, що прославляли доброту Едельса і скоєні ним чудеса, ходили Польщею та Україною ще за його життя. На одвірку дверей його будинку (згорів 1889 року) був накреслений вірш із книги Йова: "Мандрівник не ночував на вулиці, і двері мої відчиняв я подорожньому" - девіз, яким раббі керувався впродовж усього життя.

5 кислева 5564 року (19 листопада 1803 року) - Весілля ребе Цемах Цедека і ребецн Хаї-Мушки.

Третій Любавицький ребе, раббі Менахем-Мендл (ребе Цемах Цедек) був сином раббі Шолома Шахно і доньки Алтер ребе ребе ребецн Двори-Леї (див. 4 тишрея). Рано осиротілий малюк виховувався в будинку діда, який бачив у ньому майбутнього наступника. 1803 року у віці 14 з половиною років Менахем-Мендл одружився з Хає-Мушкою, донькою другого Любавицького ребе раббі Дов-Бера (Мітелер ребе).

Весілля відбулося в містечку Ляди, де тоді проживала сім'я Алтер ребе.

7 кислєва 3321 року (603 рік до н.е.) - Цар Йеѓоякам спалив сувій із текстом траурного плачу "Ейха".

Книга "Ейха" (Плач Їрміяѓу), у якій оплакується руйнування Храму, була продиктована пророком Їрмія¬ѓу своєму учневі Баруху бен Неріі і за традицією читається в день 9 ава.

7 кислєва 3765 року (4 рік н.е.) - Смерть Ѓордуса (Ірода).

Цього дня помер один із найжорстокіших і найкривавіших царів у єврейській історії. У Талмуді сказано, що цей день було оголошено святковим.

 

8 кислєва 5632 року (21 листопада 1871 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Аѓарона з Чорнобиля.

Раббі Аѓарон народився в Чорнобилі й навчався у свого діда раббі Менахема-Нахума. Він був старшою дитиною раббі Мордехая Тверського - очільника чорнобильського хасидського руху і 1837 року, після відходу з цього світу батька, очолив чорнобильський рух, а також став очільником групи хасидів, що збирала кошти на волинське земляцтво (колель) в Ерец-Ісраель.

9 кислева 5534 року (24 листопада 1773 року) - День народження раббі Дов-Бера (Мітелер ребе), другого Любавицького ребе.

Протягом 14 років, що минули з моменту весілля, в Алтер ребе народжувалися лише доньки, тож, приїхавши до Межерича до свого вчителя рабі Дов-Бера (Межерицький магід), він попросив у нього благословення на народження сина.

Перед своїм відходом зі світу Магід викликав до себе Алтер ребе і сказав: "<...> Син народиться у тебе, і назвеш ти його ім'ям моїм". І через рік у місті Ліозно в Алтер ребе народився син, якого назвали на ім'я вчителя.

Після відходу з цього світу свого батька раббі Шнеура-Залмана (Алтер ребе (Старий ребе), див. 24 тевета) раббі Дов-Бер очолив Хабад і став відомий як Мітелер ребе (Середній ребе). 1813 року він оселився в білоруському містечку Любавичі, яке на 102 наступні роки перетворилося на хабадську столицю.

9 кислєва 5588 року (28 листопада 1827 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Дов-Бера (Мітлер ребе), другого Любавицького ребе.

Мітлер ребе одного разу сказав хасидам: "Батькові моєму було 54 роки, коли його вдруге забрали в Петербург. З Небес йому запропонували на вибір: страждання або відхід зі світу. Він вибрав страждання і, очевидно, залишив мені другий вибір..."

Справді, Мітлер ребе пішов зі світу того дня, коли йому виповнилося 54 роки і того ж дня його поховали на цвинтарі українського міста Ніжин.

Того року день 10 кислєва, день його першого визволення, який мав бути святом, перетворився на день жалоби для хасидів.

9 кислєва 5598 року (7 грудня 1837 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Моше Шапіро зі Славути.

Раббі Моше був сином раббі Пінхаса з Кореца - відомого хасидського цадика, учня Баал Шем-Това і Міжерицького магіда, і володів відомою в єврейському світі друкарнею (заснованою ще його батьком).

Славутська друкарня вирізнялася високою якістю роботи, і тут друкувалося багато знаменитих єврейських видань. Так, написана Алтер ребе книга "Танія" вперше була надрукована саме в Славуті, на знак визнання заслуг раббі Пінхаса. 1835 року між славутською та віленською (вільнюською) єврейськими друкарнями розпочалася суперечка за право видання Вавилонського Талмуду, і господарі звернулися до рабинського суду. Судді не змогли дійти згоди, до обговорення було залучено понад 100 рабинів Польщі, Німеччини та Австрії, і в підсумку право видання отримала Вільна.

Конфлікт, що супроводжувався доносами, привернув увагу влади. Недоброзичливці звинуватили господарів славутської друкарні у вбивстві звільненого за пияцтво і недбалість друкаря (насправді він повісився на горищі), і їх визнали винними. Раббі Моше помер у московській в'язниці, а його синів засудили до покарання батогом і відправили на багаторічне заслання до Сибіру.

 

 

****

 

НАШИ ДАТЫ

3 кислева период Второго Храма(примерно I век н.э.) — Из Храма убраны языческие изображения.

Римляне водрузили изображения орлов — символов Римской империи над воротами Храма, однако перед угрозой очередного еврейского восстания вынуждены были их снять.

 3 кислева 5689 года (16 ноября 1928 года) — Ворт (помолвка) Ребе.

В этот день в Риге состоялась помолвка раббби Менахема-Мендела Шнеерсона (будущий Ребе) и ребецн Хаи-Мушки, дочери рабби Йосефа-Ицхака (шестой Любавический ребе, ребе Раяц).

4 кислева 3412 года(349 год до н.э.) — Визит делегации вавилонских евреев к пророку Зхарье.

К этому времени здание Храма было возведено, но отделочные работы во внутренних помещениях продолжались (и длились еще два года) так что всех интересовало: относится к этому как к началу новой эпохи или как к краткому эпизоду. В этот день прибывшие в Иерусалим евреи Вавилона обратились к пророку Зхарье с вопросом о соблюдении поста 9 ава. Эти события описаны в Танахе, в книге пророка Зхарьи в главах 7 и 8 и там же пророк предсказал, что в будущем, после прихода Мошиаха, все посты будут заменены праздниками.

5 кислева 5392 года (18 ноября 1631 года) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира рабби Шмуэля-Элиэзера Эйдельса.

Рабби Шмуэль-Элиэзер (Маѓаршо) родился в 1555 году в Познани, в знатной раввинской семье, а его тестем был позненский раввин рабби Моше Ашкенази Гальперин — один из крупнейших авторитетов того времени. В течение 20 лет рабби Маѓаршо возглавлял позненскую йешиву, а расходы на ее содержание оплачивала его теща Эдель, так что глава йешивы стал известен еврейскому миру под тещиным «именем».

После ее смерти Маѓаршо занял пост главы раввинского суда в городе Хелм (известном в еврейском фольклоре своими «хелмскими мудрецами»), затем возглавлял раввинаты Люблина и Острога.

Рабби Шмуэль Эдельс пользовался огромным авторитетом в еврейском мире и его сборник комментариев «Хиддушей Ѓалахот» стал неотъемлемой частью любого издания Талмуда. Кроме этого он был известен добротой и бескорыстным желанием помочь ближнему — многочисленные истории и легенды, прославлявшие доброту Эдельса и совершенные им чудеса, ходили по Польше и Украине еще при его жизни. На косяке двери его дома (сгорел в 1889 году) был начертан стих из книги Иова: «Странник не ночевал на улице, и двери мои открывал я путнику» — девиз, которым рабби руководствовался на протяжении всей жизни.

5 кислева 5564 года (19 ноября 1803 года) — Свадьба ребе Цемах Цедека и ребецн Хаи-Мушки.

Третий Любавический ребе, рабби Менахем-Мендл (ребе Цемах Цедек) был сыном рабби Шолома Шахно и дочери Алтер ребе ребецн Дворы-Леи (см. 4 тишрея). Рано осиротевший малыш воспитывался в доме деда, видевшего в нем будущего преемника. В 1803 году в возрасте 14 с половиной лет Менахем-Мендл женился на Хае-Мушке, дочке второго Любавического ребе рабби Дов-Бера (Мителер ребе).

Свадьба состоялась в местечке Ляды, где тогда проживала семья Алтер ребе.

7 кислева 3321 года (603 год до н.э.) — Царь Йеѓоякам сжег свиток с текстом траурного плача «Эйха».

Книга «Эйха» (Плач Йирмияѓу) в которой оплакивается разрушение Храма была продиктована пророком Йирмия­ѓу своему ученику Баруху бен Нерии и по традиции читается в день 9 ава.

7 кислева 3765 года (4 год н.э.) — Смерть Ѓордуса (Ирода).

В этот день скончался один из самых жестоких и кровавых царей в еврейской истории. В Талмуде сказано, что этот день был объявлен праздничным.

8 кислева 5632 года (21 ноября 1871 года) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Аѓарона из Чернобыля.

Рабби Аѓарон родился в Чернобыле и учился у своего деда рабби Менахема-Нахума. Он был старшим ребенком рабби Мордехая Тверского — главы чернобыльского хасидского движения и в 1837 году, после ухода из этого мира отца, возглавил чернобыльское движение, а также стал главой группы хасидов, собиравшей денежные средства на волынское землячество (колель) в Эрец-Исраэль.

 9 кислева 5534 года(24 ноября 1773 года) — День рождения рабби Дов-Бера (Мителер ребе), второго Любавического ребе.

В течение 14 лет прошедших с момента свадьбы, у Алтер ребе рождались лишь дочери, так что, приехав в Межерич к своему учителю рабби Дов-Беру (Межеричский магид), он попросил у него благословения на рождение сына.

Перед своим уходом из мира Магид вызвал к себе Алтер ребе и сказал: «<…> Сын родится у тебя, и назовешь ты его именем моим». И по прошествии года в городе Лиозно у Алтер ребе родился сын, которого назвали по имени учителя.

После ухода из этого мира своего отца рабби Шнеура-Залмана (Алтер ребе (Старый ребе), см. 24 тевета) рабби Дов-Бер возглавил Хабад и стал известен как Мителер ребе (Средний ребе). В 1813 году он поселился в белорусском местечке Любавичи, которое на 102 следующих года превратилось в хабадскую столицу.

9 кислева 5588 года (28 ноября 1827 года) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Дов-Бера (Митлер ребе), второго Любавического ребе.

Митлер ребе однажды сказал хасидам: «Отцу моему было 54 года, когда он второй раз был забран в Петербург. С Небес ему предложили на выбор: страдания или уход из мира. Он выбрал страдания и очевидно, оставил мне второй выбор…»

Действительно, Митлер ребе ушел из мира в день, когда ему исполнилось 54 года и в тот же день он был похоронен на кладбище украинского города Нежин.

В тот год день 10 кислева, день его первого освобождения, который должен был быть праздником, превратился в день траура для хасидов.

9 кислева 5598 года (7 декабря 1837 года) – Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Моше Шапиро из Славуты.

Рабби Моше был сыном рабби Пинхаса из Кореца — известного хасидского цадика, ученика Баал Шем-Това и Межеричского магида, и владел известной в еврейском мире типографией (основанной еще его отцом).

Славутская типография отличалась высоким качеством работы, и здесь печатались многие знаменитые еврейские издания. Так, написанная Алтер ребе книга «Тания» впервые была напечатана именно в Славуте, в знак признания заслуг рабби Пинхаса. В 1835 году между славутской и виленской (вильнюсской) еврейскими типографиями начался спор за право издания Вавилонского Талмуда и хозяева обратились в раввинский суд. Судьи не смогли прийти к согласию, в обсуждение было вовлечено более 100 раввинов Польши, Германии и Австрии, и в итоге право издания получила Вильна.

Конфликт, сопровождавшийся доносами, привлек внимание властей. Недоброжелатели обвинили хозяев славутской типографии в убийстве уволенного за пьянство и нерадивость печатника (на самом деле он повесился на чердаке) и их признали виновными. Рабби Моше умер в московской тюрьме, а его сыновья были приговорены к наказанию кнутом и отправлены в многолетнюю ссылку в Сибирь.

Комментарии: НАШІ ДАТИ
Нет добавленных комментариев