Printed fromchabad.odessa.ua
ב"ה

ЄВРЕЙСЬКІ ІНСТРУКЦІЇ

Воскресенье, 02. Апрель, 2023 - 17:47

Инструкции.jpg

 

ЄВРЕЙСЬКІ ІНСТРУКЦІЇ

ГОТУЄМОСЯ ДО СВЯТА
З безлічі аспектів підготовки до свята Песах тут ми виділимо один - у дні свята запалювати вогонь можна тільки від уже запаленого вогню, тож потрібно подбати про те, щоб напередодні, в будинку було запалено "господарські" (тобто не суботні) свічки, здатні горіти понад добу. При цьому господарську свічку другого дня (ввечері 6 квітня) потрібно запалювати від свічки, запаленої напередодні першого дня (тобто, до настання темряви 5 квітня). Від цієї ж свічки наприкінці другого дня потрібно буде запалити суботні свічки. Дуже зручні для цього "добові" свічки, тобто свічки, що горять майже 26 годин. Придбати їх можна в синагозі (вул. Осипова, 21).
Увага! Аналогічно варто подбати про свічки для двох останніх днів свята Песах (11 і 12 квітня). Крім того, в останній день Песаха читається поминальна молитва "Ізкойр", і в цей день ті люди, в яких хтось із батьків уже залишив цей світ, мають запалювати поминальні свічки "нер нешомо" (ті самі "добові"). Купити їх краще до початку свята, оскільки в дні холь ѓа-моед Песаха єврейські магазини, найімовірніше, не працюватимуть.

МА НІШТАНА
Під час великоднього седера за столом лунають знамениті чотири запитання, що починаються словами "Ма ніштана ѓа-лайла ѓа-зе?" - "Чим відрізняється ця ніч від інших?".
Ми не будемо детально зупинятися на цих запитаннях і тим більше на відповідях (усьому свій час: буде седер - будуть і відповіді), а спробуємо з'ясувати, чим дні свята Песах відрізняються від усіх інших днів року.
Ну, якщо бути зовсім стислим, то
- У всі дні Песаха забороняється їсти, будь-яким чином використовувати або отримувати вигоду від хомця або продуктів, що містять у собі хомця.
- Під час вечірньої святкової трапези перших двох днів Песаха (великодній седер) обов'язково треба їсти мацу. Протягом решти днів Песаха їсти мацу, можна, але не є заповіддю.
- Вночі перших двох днів Песаха необхідно розповідати про вихід з Єгипту.

P.S. За традицією чотири запитання ставить наймолодший із присутніх на седері (або найчастіше - всі присутні діти, щоб нікого не образити). У разі якщо цей молодший уже досить солідного віку, то він може ці запитання просто продекламувати, але у випадку з дітьми здебільшого ці запитання звучать у вигляді пісні.
У доданому до цієї розсилки файлі "Ма ніштана" дана транслітерація івритського тексту цих запитань, а послухати мелодію можна - http://goo.gl/6GASr

СЕДЕР І З ЧИМ ЙОГО (НА НЬОМУ) ЇДЯТЬ
"Седером" називають вечірні трапези перших двох днів Песаха, упродовж яких виконуються заповіді їсти мацу і розповідати про вихід з Єгипту. Слово "седер" на івриті означає "порядок", а названа ця трапеза так тому, що вся програма заходу суворо регламентована і розбита на певні частини, загальним числом 15.
Під час седера на столі обов'язково мають бути присутніми:
- маца;
- вино або виноградний сік;
- зроа, обвуглена на відкритому вогні куряча шийка - спогад про великодню жертву. (Деталлю меню її назвати важко, бо її не їдять, але на столі вона має бути обов'язково);
- бейца - ціле круте яйце - знак нашої жалоби за Єрусалимським Храмом;
- харойсес - схожий на глину "салат" із яблук, горіхів і вина - спогад про роботу євреїв, пов'язану з виготовленням глиняних цеглин;
- карпас - шматочок цибулі або картоплі;
- марор - гіркий салат або тертий хрін - гіркі трави - спогад про гіркоту рабства;
- зальц вассер (солона вода), в яку вмочують карпас і яйце перед тим, як з'їсти його.

ЩО ТАКЕ КІТНЕС?
"Кітнієт" (у вимові європейських (ашкеназьких) євреїв - кітнес) називаються рис і бобові. Згідно з прийнятим в ашкеназьких євреїв звичаєм у дні Песаха, крім хомця, не їдять також і кітнес. Корінь заборони - ми побоюємося, що оскільки з кітнес також роблять борошно й олію, то хтось переплутає і з'їсть у дні Песаха хомець.
Що конкретно належить до кітнес? Рис, горошок, хумус (він же нут, він же турецький горох), хільбе (для нас неактуально, оскільки росте далеко на півдні), насіння соняшника, чорне насіння, гірчиця, гречка, шафран, квасоля-лобія, соя, сочевиця, боби, мак, льон, квасоля, кукурудза, арахіс, кеш'ю і т. д. Природно, не їдять і всі похідні від кітнес. Дозволені земляні горіхи (пекан) і волоські горіхи. Також у більшості громад дозволено до вживання бавовняну олію, хоча щодо кожного конкретного випадку слід консультуватися з рабином.
До речі про олію - використовувати олію, вичавлену з кітнес можна (наприклад, запалювати), а от їсти - не можна. Зберігати кітнес і торгувати ним, на відміну від хомеца, можна, хоча багато хто воліє ховати кітнес подалі, щоб не переплутати... Якщо кітнес потрібен дитині або хворій людині, їх готують в окремому посуді.

«КОЛЬ ХАМИРО»

Последним этапом поисков и уничтожения хомеца является «отречение» от хомеца, то есть избавиться от прав на владение тем хомецом, который был забыт, не обнаружен при проверке или находится там, где до него невозможно добраться. Для этого зачитывают специальный текст, который по первым словам называется «Коль хамиро» («Все квасное»).

Текст этот читают дважды — вечером после поисков хомеца и утром, после его уничтожения.

Вечером читают следующий текст

«Все квасное и вся закваска, находящиеся в моих владениях, которые я не увидел и не уничтожил, о которых не знаю, — пусть станут ничем и ничьим, подобно пыли земной».

Утром, произносят следующий, «расширенный» вариант:

«Все квасное и вся закваска, находящиеся в моем владении, те, что я видел и те, что не увидел, те, что углядел, и те, что не углядел, которые я уничтожил и которые не уничтожил, — пусть станут ничем и ничьим, подобно пыли земной

Да будет воля Твоя, Г-сподь, Б г наш и Б г отцов наших, на то, чтобы так же как я уничтожаю хомец в своем доме и в своих владениях, и Ты уничтожил и удалил с лица земли дух нечистоты, и злой дух наш убери от нас, и позволь моему сердцу честно служить Тебе. А всякие силы зла и силы нечистоты пусть рассеются, как дым, и Ты уберешь с земли царство зла и всех, кто стесняет Б жественное присутствие в этом мире, Ты разоришь и осудишь так же, как разорил Ты Египет и идолов те дни, в это время. Омейн. Сэла!».

 

БЛАГОСЛОВЕНИЯ ПРИ ЗАЖЖЕНИИ СВЕЧЕЙ В ДНИ ПРАЗДНИКА

Свечи зажигает женщина, произнося при этом следующие благословения:

 

1. Борух Ато А-дой-ной, Э-лой-ѓей-ну, Мелех ѓо-Ойлом, ашер кидешону, бемицвойсов вецивону леѓадлик нейр шель Йойм-Тойв! (Благословен ты, Г-сподь, Б-г наш, Царь Вселенной, освятивший нас Своими заповедями и повелевший нам зажигать свечу в честь Праздника!)

 

2. Борух Ато А-дой-ной, Э-лой-ѓей-ну, Мелех ѓо-Ойлом, шеѓэхейону, вэкиймону веѓигийону лизман ѓазэ! (Благословен ты, Г-сподь, Б-г наш, Царь Вселенной, который даровал нам жизнь и поддерживал ее в нас, и дал нам возможность дожить до этого времени!)

 

СЧЕТ ОМЕРА

Омер — мера объема. Заповедь вести отсчет 49 дней (семи полных недель) между Песахом и Шавуотом дана нам в Торе, а поскольку начало отсчета совпадает с днем, когда в Храме приносили в жертву первые плоды нового урожая (размер приношения — как раз омер, примерно 1,1 л), то эти дни получили название «отсчет омера». Согласно еврейским законам вечером (или, в крайнем случае, утром) еврей должен произнести следующие слова «Сегодня первый (седьмой, двадцать девятый и т.д.) день счета омера». Если прошло больше семи дней, то добавляют «двадцать четвертый день или три недели и три дня счета омера». Поскольку каждый еврей обязан самостоятельно считать омер, то на вопрос «Какой сегодня день омера?» принято отвечать: «Вчера был такой-то день», чтобы вопрошающий сам подсчитал, какой же именно сегодня день.

Ежедневно, перед произнесением сегодняшнего число говорят благословение: Борух Ато А-дой-ной, Э-лой-ѓей-ну, Мелех ѓо-Ойлом, ашер кидешону, бемицвойсов вецивону аль-сфирас ѓо-оймер! (Благословен ты, Г-сподь, Б г наш, Царь Вселенной, освятивший нас Своими заповедями и повелевший нам считать омер!). Если вы пропустили хоть один день счета, то, продолжая считать омер, вы уже не должны произносить это благословение.

Дни счета омера имеют траурный оттенок (т.н. полутраурные дни) в знак скорби по 24 тысячам учеников рабби Акивы, умершим в этот период от эпидемии. В дни счета омера не играют свадеб, не устраивают увеселений и не стригутся (единственный перерыв — на 33-й день счета, в праздник Лаг-ба-оймер).

В этом году в первый раз омер отсчитают вечером 6 апреля.

 

ЛЕТНЯЯ ПОРА И ПРИ ВСЯКОЙ ПОГОДЕ…

Как вы сами понимаете, лето настанет не у нас, а далеко на юге, но еврейский календарь привязан исключительно к Эрец-Исраэль. Соответственно, наши молитвы о дожде и росе касаются исключительно исторической родины, потому что здесь росы и дождя и так хватает…

А что касается нас, то, как и положено «на еврейскую Пасху» Гидрометеоцентр обещает небольшие дожди. Будем надеяться, что они опять ошибутся.

 

Комментарии: ЄВРЕЙСЬКІ ІНСТРУКЦІЇ
Нет добавленных комментариев