10 кислева 5587 року (10 грудня 1826 року) - Звільнення раббі Дов-Бера (Мітелер ребе).
Мітелер ребе був ув'язнений на підставі доносу. Його автори навіть підробили лист Мітелер ребе про направлення коштів у Святу Землю, що належала тоді Туреччині - найлютішому ворогові Росії, однак, Мітелер ребе довів слідчим, що лист підроблений, і що всі кошти, що їх відправляє Мітелер ребе в Ерец-Ісраель, призначаються для бідних. Після того, як слідчі повідомили губернатору відповіді ребе, той попросив, щоб його і донощиків, привели до нього на очну ставку.
Мітеллер ребе одягнувся в білий суботній одяг і на розкішній кареті вирушив до губернатора. Хасиди побоювалися, що це викличе гнів губернатора, проте вийшло інакше: краса і пишність Мітелер ребе здобули йому милість в очах губернатора. Милість настільки велику, що він навіть запропонував йому сісти (сидіти в присутності такого важливого сановника - це в царській Росії було чимало).
Прибулий донощик почав викладати свої доводи, називаючи при цьому раббі Дов-Бера "ребе". "Дивіться", - звернув увагу губернатора Мітелер ребе, - "він каже, що я брехун і бунтівник, і водночас називає мене "ребе".
Донощик зніяковів і змішався. 10 кислєва Мітелер ребе відправив губернатору прохання про звільнення, яке і було задоволено.
12 кислєва 5334 року (7 листопада 1573 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Шломо бен Йехіеля Лурії (Маѓаршал або Рошаль)
Раббі Шломо народився на початку XVI століття в Познані. Рано осиротівши, він виховувався в дідуся з боку мами, ерудованого талмудиста Іцхака Клойбера, а потім навчався в рабина Острога й очільника місцевої єшиви рабина Калонімуса Габеркастна, з донькою якого й одружився. Уже в молодості Маѓаршал прославився вченістю (найвідомішою з його праць стала збірка коментарів до Талмуду "Ям шель Шломо" ("Соломонове море"), і багато рабинів, зокрема й зарубіжних, стали звертатися до нього з питань єврейського законодавства. Його рішення визнавалися більшістю авторитетів, з якими він листувався, хоча надзвичайною твердістю у відстоюванні своєї думки і різкими судженнями, як про сучасників, так і про попередників, Маѓаршал нажив багато ворогів.
Раббі Шломо Бен Єхіель Лурія пішов із цього світу 1573 року в польському місті Люблін. Його нащадки відомі нам під прізвищем Рошаль.
12 кислєва 5759 року (1 грудня 1998 року) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Йосефа-Іцхака Кацена, "батька єврейського Інтернету".
Раббі Кацен народився 1954 року в сім'ї раббі Залмана і ребецн Шифри-Шули, які втекли в Америку від жахів сталінських таборів і нацистських концтаборів. Юнаком він залишив рідний Клівленд і вирушив до Нью-Йорка, де почав працювати у штаб-квартирі Хабада.
Раббі Йосеф-Іцхак усіляко намагався поставити сучасні технології на службу ідишкайт. У 1988 році він залучив тисячі людей у мережу Фідонет - предка нинішнього Інтернету. Він перевів у цифровий вигляд тисячі єврейських книжок, створивши тим самим першу у світі віртуальну єврейську бібліотеку. А згодом, у міру розвитку Інтернету, раббі Казен створив сайт www.сһаЬаԁ.org, ставши "батьком єврейського Інтернету".
Раббі Йосеф-Іцхак пішов із цього світу у віці 44 років і його поховали на цвинтарі "Old Montefiore" у Квінсі, поблизу від місця спочинку Ребе.
13 кислева 4235 року (475 рік до н.е.) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) раббі Рабини бар рав Хуна (Равина II)
Матеріал для Талмуда накопичувався протягом 200 років, з моменту складання раббі Йеѓудою ѓа-Насі та групою мудреців-таннаїв основного зводу законів - Мішни. На початку V століття мудреці Аші та Равіна I очолили групу амораїв (талмудичних мудреців), які мали завершити упорядкування Вавилонського Талмуду. Редагування Талмуду тривало протягом кількох поколінь. Рабин II - глава єшиви у вавилонському місті Сура - очолив останню групу редакторів-амораїв. Після епохи Рабина II Талмуд був "закритий" і наступне покоління мудреців-савораїв займалося лише мінімальним редагуванням наявних текстів.
14 кислєва 2193 року (1568 рік до н.е.) - День народження Реувена бен Яакова.
14 кислєва 2318 року (1443 роки до н.е.) - Йорцайт (річниця відходу з цього світу) Реувена бен Яакова.
Реувен був первістком нашого праотця Яакова і його дружини Леї, а також взагалі першою дитиною Яакова. За правом первородства він мав очолити єврейський народ, отримавши для свого покоління подвійну частку в Ерец-Ісраель, атрибути царственності, однак після того як він, за висловом Тори, "розбудував батьківське ложе". Великий мудрець і коментатор Раші так пояснює слова Тори "і пішов Реувен, і ліг із Білѓою, наложницею батька свого" (розділ Ваішлах 353:22) - "За те, що розбудував (батькове) ложе, Писання закидає йому, нібито він із нею ліг. А чому він засмутив і порушив його ліжко? Тому що, коли померла Рахель, Йааков узяв своє ложе, яке незмінно стояло в наметі Рахель і в жодному іншому наметі, і переніс його до намету Білѓі. Тоді Реувен прийшов заступитися за свою матір і розбудував батьківське ложе". Згідно з іншими коментарями він ліг на порозі намету Більші, маючи намір не дати Яакову увійти, і батько зрозумів його натяк. Однак після цієї події вищезгадані привілеї було забрано в Реувена і віддано Єѓуді та Йосефу.
У віці 45 років разом із батьком і братами Реувен переїхав до Єгипту, де й покинув цей світ рівно у 125-й день свого народження. Нащадки коліна Реувена отримали свою частку на схід від Йордану, і їхніми сусідами були також коліно Гада і половина коліна Менаше.
14 кислєва 5689 року (27 грудня 1828 року) - Весілля Ребе Менахема-Мендела Шнеерсона і ребецн Хаї-Мушки, дочки раббі Йосефа-Іцхака (шостий Любавицький ребе, ребе Раяц).
Звістка про весілля викликала ажіотаж у єврейському світі, і до Варшави, де мала відбуватися церемонія, прибули тисячі євреїв, серед яких були батько нареченої, ребе Раяц, що приїхав із Риги, і його тесть раббі Авраѓам Шнеерсон із Кишинева. На жаль, виїхати з Країни Рад було неможливо, тому батьки нареченого, раббі Леві-Іцхак і ребецн Хана, приїхати не змогли. Цього дня вони влаштували у себе вдома трапезу, в якій взяли участь багато дніпропетровських євреїв.
Церемонія каболас понім (зустрічі нареченої і нареченого) проходила в будівлі варшавської єшиви "Томхей тмімім". До зали входили за запрошеннями, і там опинилася "всього" тисяча осіб, зате церемонію самої хупи у дворі синагоги могли спостерігати всі охочі, а таких було понад п'ять тисяч!
Весільний бенкет, пісні і танці тривали до сьомої ранку. Такого весілля Польща ще не бачила.
***
НАШИ ДАТЫ
10 кислева 5587 года(10 декабря 1826 года) — Освобождение рабби Дов-Бера (Мителер ребе).
Мителер ребе был заключен в тюрьму на основании доноса. Его авторы даже подделали письмо Мителер ребе о направлении средств в Святую Землю, принадлежавшую тогда Турции — злейшему врагу России, однако, Мителер ребе доказал следователям, что письмо поддельное и все средства, отправляемые им в Эрец-Исраэль, предназначаются для бедных. После того, как следователи сообщили губернатору ответы ребе, тот попросил, чтобы его и доносчиков, привели к нему на очную ставку.
Мителлер ребе оделся в белые субботние одежды и на роскошной карете отправился к губернатору. Хасиды опасались, что это возбудит гнев губернатора, однако получилось иначе: красота и великолепие Мителер ребе снискали ему милость в глазах губернатора. Милость настолько большую, что он даже предложил ему сесть (сидеть в присутствии столь важного сановника — это в царской России было немало).
Прибывший доносчик стал излагать свои доводы, называя при этом рабби Дов-Бера «ребе». «Смотрите», — обратил внимание губернатора Мителер ребе, - «он говорит, что я лгун и бунтовщик, и в то же время называет меня «ребе».
Доносчик смутился и смешался. 10 кислева Мителер ребе отправил губернатору просьбу об освобождении, которая и была удовлетворена.
12 кислева 5334 года(7 ноября 1573) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Шломо бен Йехиэля Лурии (Маѓаршал или Рошаль)
Рабби Шломо родился в начале XVI века в Познани. Рано осиротев он воспитывался у дедушки со стороны мамы, эрудированного талмудиста Ицхака Клойбера, а потом учился у раввина Острога и главы местной йешивы рабби Калонимуса Хаберкастна, на дочери которого и женился. Уже в молодости Маѓаршал прославился ученостью (самым известным из его трудов стал сборник комментариев к Талмуду «Ям шель Шломо» («Соломоново море»)), и многие раввины, в том числе зарубежные, стали обращаться к нему по вопросам еврейского законодательства. Его решения признавались большинством авторитетов, с которыми он переписывался, хотя необычайной твердостью в отстаивании своего мнения и резкими суждениями, как о современниках, так и о предшественниках, Маѓаршал нажил много врагов.
Рабби Шломо Бен Йехиэль Лурия ушел из этого мира в 1573 году в польском городе Люблин. Его потомки известны нам под фамилией Рошаль.
12 кислева 5759 года (1 декабря 1998 года) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Йосефа-Ицхака Кацена, «отца еврейского Интернета».
Рабби Кацен родился в 1954 году в семье рабби Залмана и ребецн Шифры-Шулы, бежавших в Америку от ужасов сталинских лагерей и нацистских концлагерей. Юношей он оставил родной Кливленд и отправился в Нью-Йорк, где начал работать в штаБ‑квартире Хабада.
Рабби Йосеф-Ицхак всячески старался поставить современные технологии на службу идишкайт. В 1988 году он привлек тысячи людей в сеть Фидонет — предка нынешнего Интернета. Он перевел в цифровой вид тысячи еврейских книг, создав тем самым первую в мире виртуальную еврейскую библиотеку. А со временем, по мере развития Интернета, рабби Казен создал сайт www.сhabad.org, став «отцом еврейского Интернета».
Рабби Йосеф-Ицхак ушел из этого мира в возрасте 44 лет и был похоронен на кладбище «Old Montefiore» в Квинсе, поблизости от места упокоения Ребе.
13 кислева 4235 года (475 год до н.э.) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) рабби Равины бар рав Хуна (Равина II)
Материал для Талмуда накапливался в течение 200 лет, с момента составления рабби Йеѓудой ѓа-Наси и группой мудрецов-таннаев основного свода законов— Мишны. В начале V века мудрецы Аши и Равина I возглавили группу амораев (талмудических мудрецов), которые должны были закончить составление Вавилонского Талмуда. Редактирование Талмуда продолжалось в течение нескольких поколений. Раввина II — глава йешивы в вавилонском городе Сура — возглавил последнюю группу редакторов-амораев. После эпохи Раввины II Талмуд был «закрыт» и последующее поколение мудрецов-савораев занималось лишь минимальным редактированием имеющихся текстов.
14 кислева 2193 года(1568 год до н.э.) — День рождения Реувена бен Яакова.
14 кислева 2318 года (1443 года до н.э.) — Йорцайт (годовщина ухода из этого мира) Реувена бен Яакова.
Реувен был первенцем нашего праотца Яакова иего жены Леи, а также вообще первым ребенком Яакова. По праву первородства он должен был возглавить еврейский народ, получив для своего колена двойной удел в Эрец-Исраэль, атрибуты царственности, однако после того как он, по выражению Торы «расстроил отцовское ложе». Великий мудрец и комментатор Раши так объясняет слова Торы «и пошел Реувен и лег с Билѓой, наложницей отца своего» (глава Ваишлах 353:22) — «За то, что расстроил (отцовское) ложе, Писание вменяет ему, как если бы он с ней лег. А почему он расстроил и нарушил его постель? Потому что, когда умерла Рахель, Йааков взял свое ложе, неизменно стоявшее в шатре Рахели и ни в каком другом шатре, и перенес его в шатер Билѓи. Тогда Реувен пришел вступиться за свою мать и расстроил отцовское ложе». Согласно другим комментариям он лег на пороге шатра Бильѓи, намереваясь не дать Яакову войти и отец понял его намек. Однако после этого события вышеупомянутые привилегии были отняты у Реувена и отданы Йеѓуде и Йосефу.
В возрасте 45 лет вместе с отцом и братьями Реувен переехал в Египет где и покинул этот мир ровно в 125-й день своего рождения. Потомки колена Реувена получили совй удел к востоку от Иордана и их соседями были также колено Гада и половина колена Менаше.
14 кислева 5689 года (27 декабря 1828 года) — Свадьба Ребе Менахема-Мендела Шнеерсона и ребецн Хаи-Мушки, дочери рабби Йосефа-Ицхака (шестой Любавический ребе, ребе Раяц).
Известие о свадьбе вызвало ажиотаж в еврейском мире и в Варшаву, где должна была проходить церемония прибыли тысячи евреев, среди которых были приехавший из Риги отец невесты ребе Раяц, и его тесть рабби Авраѓам Шнеерсон из Кишинева. К сожаленью выехать из Страны Советов было невозможно, поэтому родители жениха, рабби Леви-Ицхак и ребецн Хана, приехать не смогли. В этот день они устроили у себя дома трапезу, в которой приняли участие многие днепропетровские евреи.
Церемония каболас поним (встречи невесты и жениха) проходила в здании варшавской йешивы «Томхей тмимим». В зал входили по пригласительным билетам и там оказалась «всего» тысяча человек, зато церемонию самой хупы во дворе синагоги могли наблюдать все желающие, а таковых было больше пяти тысяч!
Свадебный пир, песни и пляски продолжались до семи утра. Такой свадьбы Польша еще не видела.